Svar: Risgrød og sveskemos - hvor ofte?
1. august 2017
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er korrekt, at du ikke bør give din datter risgrød hver dag, på grund af indholdet af arsen. Arsen kan virke kræftfremkaldende og især små børn under 10 kg er i risiko for at deres daglige indtag af arsen bliver for højt...
Det anbefales, at du variere mellem majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød, øllebrød og havregrød... så din datter får så meget variation som muligt. Start med grødtyper af mel og gør gradvist grøden grovere ved at bruge flager :)
Du skal være opmærksom på færdiglavede grødprodukter som f.eks. speltgrød og flerkornsgrød godt kan indeholde ris. Derfor skal du tjekke indholdsdeklarationen, så hun ikke får ris den vej igennem, hvis du nogle gange køber grød til hende :)
Anbefalingen lyder "giv ikke barnet risgrød dagligt". Jeg vil umiddelbart ikke anbefale, at du giver hende risgrød hver anden dag... varier i stedet hendes indtag med de andre grødtyper og giv risgrød som del af en varieret kost.
Hun må gerne få sveskemos. Det kan hun tilbydes dagligt, og mange familier oplever at netop sveskemos er godt til at holde maven igang naturligt. Men som med alle andre fødevarer, så gælder det dog også her, at du meget gerne må variere, så hun får forskellige typer frugtmos og bærmos. Du kan f.eks. lave æblemos, pæremos, jordbærmos, abrikosmos og lignende, ligesom du også kan købe forskellige typer frugtmos og bærmos lavet til babyer :)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske